logo
Daha önce çıkmış sorular ve yeni eklenen sınavlar! Hemen keşfetmeye başlayın.

Final Sınavı - Türk Halk Şiiri

Soru 1:

"Divandaki ifadelerden, onun okur-yazarlıktan da öte bir tahsile sahip olduğunu çıkarabiliriz. Hatta o, edebî bilgiler açısından da kendisini yetiştirmiştir denilebilir. Ayaklı kalenderîleri, semaileri, gazelleri, onun bu vadideki bilgisini gösteren işaretlerdir. Erciyes dergisinin 1986 yılında yayımlanan 101. ve 102. sayıları bu şairin ismine özel sayı olarak çıkarılmıştır." Hakkında bilgi verilen şair aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?

Soru 2:

Özellikle İslamiyet öncesindeki Türk kültüründe ağıtların yoğun bir şekilde yakıldığı törenlere ne ad verilir?

Soru 3:

I. Anonim Halk Şiiri II. Dini-Tasavvufi Halk Şiiri III. Sagu IV. Aşık Edebiyatı V. Destan Yukarıdakilerden hangileri İslamiyet Sonrası Türk Halk Şiirlerinin alt gruplarındandır?

Soru 4:

Hakk’a ulaşmanın yollarını anlatan, dini ve tasavvufi konuların daha kolay anlaşılmasını sağlamaya çalışan ve Allah ile tekellüfsüz, şakalı bir edayla konuşur gibi yazılan veya söylenen şiirlere ne ad verilir?

Soru 5:

I. Kul Şükrü II. Erzurumlu İbrahim Hakkı III. Bursalı İsmail Hakkı IV. Cemali Yukarıdaki isimlerden hangisi ya da hangileri XVIII. yüzyıl Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı temsilcileri arasında yer alır?

Soru 6:

Âşıkların çağdaşı oldukları veya kendilerinden önce yaşamış âşıkların mahlaslarına ve bazı özelliklerine yer verdikleri şiir türüne ne denir?

Soru 7:

I. III. Selim (1761-1808) döneminde yaşamıştır. II. Dini ve tasavvufi konuları işlemiştir. III.  Hece ile yazdıklarının yanı sıra, aruzla yazılmış şiirleri de vardır. Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Âşık Halil için doğrudur?

Soru 8:

I. Dertli II.Seyrani III. Cemali IV. Türabi  Yukarıdaki isimlerden hangileri XIX. yüzyıl Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı temsilcileri arasında yer alır?

Soru 9:

Aşağıdaklerden hangisi XIX. yüzyıl divan şiiri alanında yetişen kişilerden biri değildir?

Soru 10:

Şairnâme türünün ilk örneğini veren âşık hangisidir?

Soru 11:

Aşağıdakilerden hangisi nazım şeklini oluşturan unsurlardan biri değildir?

Soru 12:

Aşağıdakilerden hangisi aşık şiirinin belirli söyleyicileri ve yazarları arasında yer almaz?

Soru 13:

Türk halk şiiri geleneğinde şiirlerin konusuna, ezgisine ve işlevine göre birbirlerinden ayrılmasına ve adlandırılmasına ne ad verilir?

Soru 14:

Âşıklık geleneğinin çok güçlü olduğu Doğu Anadolu Bölgesi’nde yetişmiştir. Saz şiiri tekniğine hâkimdir. Ayrıca medrese öğrenimi gördüğünden, klasik edebiyatın temel bilgilerine de sahiptir. Ölüm tarihinde belirsizlikler söz konusudur. Yukarıda bilgileri verilen şair aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 15:

Aşağıdaki ifadelerin hangisinde XVIII. asır Dini^-Tasavvufi^ Türk Edebiyatı ile ilgili bilgi doğru olarak verilmiştir?

Soru 16:

Tefsir-i Rûhu’l-Beyân, Rûhu’l-Mesnevî, Şerh-i Hadis-i Erbain, Şerh-i Muhammediye, Şerh-i Bostan, Kitabü’l-Necat ve Divânı eserleri ile tanınan; Eserlerinde daha çok tasavvufun esas temel unsuru olan vahdet-i vücûd meselesini sade bir şekilde açıklayan ve din âlimi olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 17:

Bir destanında 1807 yılındaki bir isyanı işleyen ve kullandığı tasvirler uyarınca bu isyana katılmış olabileceği düşünülen Konyalı şair aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 18:

Dinî umdeleri, milli duyguları, ahlâki düşünceleri, Türk'ün en kolay anlayabileceği sehl'i mümtenî metoduyla anlatırken Türk'ün dilini de en güzel ve yumuşak bir şekilde dağdaki çobandan saraydaki devlet adamına kadar sevdiren şair aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 19:

XIX. Yüzyılın âşıkları büyük ölçüde bir tarikate bağlanmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bir tarikate bağlı değildir?

Soru 20:

Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Dini Tasavvufi Türk Edebiyatının asli temalarından değildir?