Aşağıdaki eserlerden hangisini Abdülhak Hâmit “sahnelenebilir” olarak sunmuş ve bu eserden sonra yazdığı eserler için seyirciyi değil okuyucuyu düşünen bir yazar olmaya başlamıştır?
Doğru Cevap!
Yanlış Cevap!
Doğru Cevap: B) Sabr u Sebat
Aşağıdakileren hangisi Abdülhak Hâmit’in edebi özelliklerinden birisidir?
Doğru Cevap: E) Hâmit’in yenilikçi tavrı şiirlerinde açıkça görülür
Alanında uzman bir dosta yazdırılıp kitabın başına konan ve eseri överek olumlu taraflarını ortaya koyan nesir veya manzumelere ne denir?
Doğru Cevap: C) Takriz
Abdülhak Hâmit’in hangi eserinde İspanya’yı fetheden Müslüman Arap varlığının kendi içlerindeki çekişme ve entrikalarla nasıl yok edildiği anlatılmıştır?
Doğru Cevap: D) İbn Musa Yahut Zatü’l Cemal
Türk edebiyatına aşk yüzünden verem olup ölen sevgili konusunu getiren tiyatro oyunu aşağıdakilerden hangisidir?
Doğru Cevap: C) Zavallı Çocuk
Musin bey yahut şairliğin hazin bir neticesi Şemsa Araba sevdası Saime Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Recaizade Mahmut Ekremin romanlarındandır?
Doğru Cevap: D) lll ve lV
Aşağıdaki yazarlardan hangisi Ta’lîm-i Edebiyat adlı eseriyle Türk edebiyatında yenileşme yolunda önemli bir adım atmış ve eski edebiyatın retorik geleneğinin dışına çıkarak modern edebiyat retoriğinin ilk örneğini vermiştir?
Doğru Cevap: D) Recaizade Mahmut Ekrem
Aşağıdakilerden hangisi Recaizade Mahmut Ekremin sanat ve özellikle şiir üzerine yazdığı eseridir?
Doğru Cevap: C) Talim-i Edebiyat
Tiyatrodan sosyal fayda bekleyen, oyunlarında vatan sevgisi ve sosyal konuları işleyen, Türk tiyatrosunun ilk teorisyenlerinden olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Doğru Cevap: A) Namık Kemal
Samipaşazade Sezai 1896-1898 yıllarında yazdığı hikâyelerini hangi eserde toplamıştır?
Doğru Cevap: B) Rumuzu’l-Edep
Osmanlı devlet adamlarından biri olan Midhat Paşa’nın sürülmesini anlatan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Doğru Cevap: A) Liberte
I. Hikâye ve roman türünün birbirinden ayrılmasında ve Batılı bir çehre kazanmasında etkili olmuştur. II. İkinci kuşakla Türk edebiyatında hikâye ve roman türlerinde realist edebiyat eserleri verilmeye başlanır. III. Az sayıda yazar tarafından temsil edilen bir kuşaktır. IV. Kendilerinden önceki roman denemelerinden yararlanmamışlardır. Yukarıdaki ifadelerden hangisi Tanzimat Dönemi Türk edebiyatının ikinci kuşağı ile ilgili olarak doğrudur?
Doğru Cevap: D) I, II, III
Naci, muhayyile denen ieyden mahrumdur. Onun manzumelerinin hemen hepsi muhayyilenin yokluğundan gelen iptidailiklerle (ilkellik) doludur. Bu yüzden yer yer şiir içinde nesir dili ve üslubuna başvurur. Tanpınar’a göre birkaç neslin övgüsüne mazhar olan “Dicle”de, şiirdeki peyzajın yetersizliğini tek mısranın tesadüfi güzelligini unutturamamıştır. Yine devrin çok sevilen “Kuzu” manzumesinin tek kıymeti bize, Türk iiirinde hangi yollardan geçtigimizi ya da yolumuzu ne kadar uzattıgımızı göstermesindedir. Tanpınar’ın ironik bir göndermesi olan bu yorumu Muallim Naci’nin sanatının özgünlükten yoksun oldugunu vurgulamaya dönük bir ifade olarak okunmaktadır. Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri Muallim Naci’ye yöneltilen eleştirilerdendir?
Doğru Cevap: E) I, ll ve lll
Aşağıdaki yazar ve eseri eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
Doğru Cevap: D) Namık Kemal – Afife Anjelik
Aşağıdakilerden hangisi Muallim Naci’nin eserlerinden biridir?
Doğru Cevap: D) Demdeme
Abdülhak Hâmit'in hangi eseri Le Cid ’e çok benziyor, hatta adaptasyonu sayılabilir?
Doğru Cevap: B) Nesteren
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat ikinci kuşak şairlerinin özelliklerinden değildir?
Doğru Cevap: E) Edebiyatta sosyal sorunlar işlenmiştir
Recaizade Mahmut Ekrem’in küçük yaşta yetim kalan bir çocuğun evlat edindiği evde yaşadıklarını anlatan eserinin adı nedir?
Doğru Cevap: B) Şemsa
Aşağıdakilerden hangisi Recaizâde Mahmut Ekrem’in, şiirde üç çeşit güzellik bulunduğunu söylediği eseridir?
Doğru Cevap: A) III. Zemzeme Mukaddimesi
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatının ikinci kuşağının genel özelliklerinden biri değildir ?
Doğru Cevap: C) eserlerde bireysel, kişisel anlayışı değil toplumcu anlayışı savunması