logo
Daha önce çıkmış sorular ve yeni eklenen sınavlar! Hemen keşfetmeye başlayın.

Final Sınavı - Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1

Soru 1:

Konusunu mitolojiden ya da tarihten alan ve bir kahramanın kendi çevresindeki şartlarla çatışmasını, mücadele edip trajik bir biçimde yenik düşmesini anlatan tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 2:

Yazarın başka bir yazara ait bir parçayı -genelde kimden aldığını da belirterek- eserinde aynen kullanmasına ne ad verilir?

Soru 3:

Aşağıdakilerden hangisi Roma dönemi tiyatro yazarlarından biri değildir?

Soru 4:

Paratexte kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 5:

Halide Edib’in Türk edebiyatında öz yaşam öyküsü türünün çok önemli bir noktası kabul edilen eseri hangisidir?

Soru 6:

Edebiyat teorisi çalışmaları­nın ilk örneği ve edebî tenkidin başlangıcı olarak görülen ilk eser hangisidir?

Soru 7:

Dış dünyanın gerçekliğine tam anlamıyla yabancılaşmadan yapılan mecaz türüne ne denir?

Soru 8:

Asker olarak savaşlara katılan, Avusturyalılara esir düşen, birçok zorluktan sonra özgürlüğüne kavuşan Osman Ağa, başından geçenleri anlattığı kitabını hangi yıl tamamlamıştır?

Soru 9:

Yazar, ilk cümlelerde okura roman hakkında bazı ipuçları veriyor. Roman gerçekçi mi, hayali mi, fantastik mi, ironik mi? Yukarıda açıklaması yapılan romanın ilk cümleleriyle yazarla okur arasında bir sözleşmenin yapıldığı varsayılan bu ilk cümlelere ne ad verilir?

Soru 10:

Aşağıdakilerden hangisi Fuad Köprülü’nün Türkiye’de bilimsel anlamda yaşam öyküsü yazımının ilk ve en önemli örneğidir?

Soru 11:

Feride’yi romanın nesnesine “gönderen” unsur nedir?

Soru 12:

Dünyada ilk öz yaşam öyküsel anlatımlara nerede rastlanır?

Soru 13:

Aşağıdakilerden hangisi eleştiri ile ilgili kaynaklar arasında sayılamaz?

Soru 14:

I. Anlatım tekniği, monologtur. II. Kahramanın yaklaşımında sevecen bir hava mevcuttur. III. Öyküde zamana ilişkin bazı detaylar verilmiştir. Yukarıdakilerden hangisi, Sait Faik Abasıyanık'ın "Havuz Başı" adlı öyküsü için doğrudur?

Soru 15:

Odak noktasının kişilerin üzerinde değil, kişilerin çevirdiği türlü dalaverelerde olduğu komedyaya ne denir?

Soru 16:

I. Bilgilendirici, II. Açıklayıcı, III. Öykülemeci, IV. Kanıtlayıcı. Reşat Nuri Güntekin'in "Çalıkuşu" adlı romanı için yukarıdaki kategorilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?

Soru 17:

Yazarın bir başka metnin parçalarını yeniden yorumlayarak yazması ve kendi metninin bütünlüğü içinde harmanlamasına ne ad verilir?

Soru 18:

Aşağıdakilerden hangisi köken olarak Yunanca theastai (görmekten) theatron (genel görüş) sözcüklerine dayanan, Tanzimat dönemiyle birlikte Batı kanalıyla Türk edebiyatının tanıştığı yeni edebi türlerden biridir?

Soru 19:

Aşağıdakilerden hangisi Klasik dönem tiyatrosu için öne sürülen biçim kurallarını yansıtmaz ?

Soru 20:

Bu eleştirmen, metinlerin “artık bütünselleştirilemeyecek, toplam hâline getirilemeyecek anlamlar üretimi olarak” okunmasını önerir. Metni parçalayarak tutarsızlıkların, çelişkilerin peşine düşer. Göstergeleri “söker”. Dil bilimcilerin ses merkezci yaklaşımını (phonocentrisme) eleştirerek yazının yeni bir mantığını geliştirir. Yazı bilimi (grammatologie) ve yapı bozma (déconstruction) çalışmalarının öncülerindendir. Yukarıda sözü edilen eleştirmen aşağıdakilerden hangisidir?