logo
Daha önce çıkmış sorular ve yeni eklenen sınavlar! Hemen keşfetmeye başlayın.

Final Sınavı - Türk Düşünce Tarihi

Soru 1:

Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin etrafında toplandığı ana okullardan biri değildir?

Soru 2:

Gazzâlî ile başlayıp İbn Rüşd ile devam eden tehâfüt geleneği yaklaşık iki yüz yıl kadar süren bir kesintiye uğradıktan sonra hangi Osmanlı padişahı ile yeniden başlamıştır?

Soru 3:

I. İbn Tufeyl’e göre meşrikî hikmet teorik akıl yürütmeyle yetinmez. II. Sadece akıl yürütme ve araştırma en yüksek yetkinlik derecesine ulaşmak için yeterli değildir. III. İnsanın duygu dünyasında yaşamış olduğu manevi tecrübeleri ihmal edilmemelidir. IV. Müşahede, zevk, huzur ve ruhi tecrübe önem kazanır. V. İbn Tufeyl kesin hakikate ve mutluluğa ulaşmada tasavvuf ehlinin vurguladığı yöntemi öne çıkarır. Yukarıdakilerden hangisi/hangileri İbn Tufeyl’in felsefe anlayışıyla ilgili doğrular arasında yer alır?

Soru 4:

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi metafizik olarak felsefe yapmamış fakat Batı düşüncesi ile irtibat halinde İslam düşüncesine katkı yapmıştır?

Soru 5:

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Dönemi’nde Materyalist yaklaşımı temsil eden düşünürlerden birisidir?

Soru 6:

Estetik imar bilincini yönlendiren alanlarda (kelamcı, mutasavvıf, fıkıhçı, felsefeci, hat vs.) üretim yapan Osmanlı düşünürlerinin hangi Yunan düşünürün ‘asıl-kopya’ ikiliğine dayalı felsefe yapma tarzını sürdürdüğü söylenebilir?

Soru 7:

İslâm ilim geleneğinde tarih düşüncesi bakımından en meşhur ve en etkili isim kimdir?

Soru 8:

Aşağıdakilerden hangisi Batı İslam dünyasında yetişen ilk Müslümandır?

Soru 9:

Kendisine,“ Efendim, Tıbhane Mektebi’nde Allah’ı inkar ediyorlar imiş, bu olan şeyleri, bütün tabiat yapar, her şey tabiatla olur diyorlar imiş” dendiğinde, “Ey, öyle ise onlar Allah’ın adını tabiat koymuşlar; çare yok, bir Allah’a muhtacız” şeklinde karşılık vermiş olan düşünür kimdir?

Soru 10:

İslâm düşünce tarihçileri tarafından ilk İslâm filozofu olarak kabul edilen kişi kimdir?

Soru 11:

Batılı filozofların özellikle ontoloji alanında etkilendikleri İslam filozofu kimdir?

Soru 12:

Aşağıdakilerden hangisi İbn Sina’nın eserlerindendir?

Soru 13:

Aşağıdakilerden hangisi dört halife döneminde İslam topraklarına katılmış yerlerden biridir?

Soru 14:

Mehmed Âkif’in sağlığında yedi ayrı kitap halinde bazıları birkaç defa basılan, ölümünden sonra tek cilt olarak yayımlanan ve tamamı aruzla yazılmış külliyatının genel adı nedir?

Soru 15:

Aşağıdakilerden hangisi Kindî'nin  felsefe alanında yazdığı kitaplardan biridir?

Soru 16:

Tehâfütler yazılırken genel olarak nasıl bir yaklaşımla kaleme alınmıştır?

Soru 17:

Aşağıdakilerden hangisi düşünme eylemlerinin özelliklerinden birisi değildir?

Soru 18:

Aşağıdakilerden hangisi Gazali’nin filozofları tenkit ettiği noktalardan biridir?

Soru 19:

Taşköprülüzâde'nin ilimlerin tasnifiyle ilgili eseri aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 20:

Orhan Gazi tarafından İznik’te kurulan Osmanlı Devletinin ilk medresesinde uzun yıllar müderrislik yapmıştır. Eğitimini Kayseri, Mısır, Tokat Niksar ve İran gibi yerlerde mantık, usul, dini ilimler, kelam, tasavvuf, felsefe, matematik, astronomi gibi çok farklı alanlarda tamamlamıştır. Onun bir düşünür olarak başarısı bu farklı alanları özellikle İbn Arabi’nin vahdet-i vücud’çu (Varlığın Birliği) öğretisi doğrultusunda felsefi kavramlarla yorumlayarak sentezlemesi yani kelam, tasavvuf ve felsefeyi ortak bir dil içinde buluşturmasıdır. Böylece o, akli düşünme ve keşif/ sezgi gibi ayrı bilgi yollarını aynı dil içinde harmanlayarak Osmanlı medreselerine genel olarak hakim olacak akli ve keşfi ilimler birlikteliğine öncülük etmiştir. Yukarıda hakkında bilgi verilen düşünür kimdir?