logo
Daha önce çıkmış sorular ve yeni eklenen sınavlar! Hemen keşfetmeye başlayın.

Final Sınavı - Çağdaş Sosyoloji Kuramları

Soru 1:

“Anlam”, bağlam içinde hem gösterilenin gördüğü fonksiyona hem de bilişsel şemamızdaki onun imajlarına gönderme yaptığından sürekli olarak hem “farklılaşır” ve böylelikle hem de hiçbir zaman tam ve kesin olan nihai anlama varılamayacağından sürekli kesin “anlama”ya kadar bir ertelenme durumu vardır. Derida bu durumu aşağıdakilerden hangi kavram ile açıklar?

Soru 2:

Aşağıdakilerden hangisi kitlelerin anlamdan uzaklaşma nedenleri arasında yer almaz?

Soru 3:

Touraine’e göre demokrasinin boyutları nelerdir?

Soru 4:

Aşağıdakilerden hangisi postmodernist hedeflere ulaşmak için kullanılan temel araçlardır?

Soru 5:

Aşağıdakilerden hangisi “Wallerstein’ın dünya sistem teorisinin temel ilkelerinden değildir?

Soru 6:

Baudrillard'ın anlamın ve modernitenin tüm göndergelerinin ve sonulluklarının yıkılışından sonra, boşluk ve acıya verilen bir yanıt olarak betimlediği kavram aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 7:

I. Bayramlaşma II. Amerikan pop müziği III. Modern kahve evleri Yukarıdakilerden hangileri, Türkiye örneği göz önünde bulundurulduğunda, Baudrillard'ın "metalaşmış kültür" kavramına örnek teşkil etmektedir?

Soru 8:

Baudrillard’ın incelediği sosyolojide göstergenin üçüncü aşaması hangi olayla başlamıştır?

Soru 9:

1750li yıllardaki kapitalist yapıyla ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır ?

Soru 10:

Aşağıdakilerden hangisi Postmarksizmin odaklandığı temalardan biri değildir ?

Soru 11:

Bell'e göre yeni toplumun liderliğini hangi kurum üstlenecektir?

Soru 12:

Herhangi bir metnin içindeki ikili karşıtlıkların (açıkkapalı, iyi-kötü, devamlı-devamsız vb. metnin bütünlüğü açısından tutarsız kullanımlarını ele alarak yazarın kurduğu kavramsal ayrımların başarısızlığını açıklamak için geliştirilmiş  metin okuma yöntemi nedir?

Soru 13:

Hangileri Laclau ve Mouffe’un Postmarksizm kuramının temel varsayımlarındandır? I. Kapitalist toplumsal düzenin dayandığı özgül ilişki biçimi olan burjuvazi ve proletarya arasındaki sömürü ilişkileri yerini devlet ve sivil toplum arasındaki tabiiyet ilişkilerine bırakmıştır. Sınıf kavramı yerini vatandaş, azınlıklar, farklı kimlikler, özne konumları, ‘öteki’ler ve bireylere bırakmıştır. II. Marksizmdeki ekonominin toplumsal alandaki her şeyi belirlediği ekonomik indirgemeci anlayış terk edilmelidir. Siyasal alanda meydana gelen toplumsal çatışmalar, artık ekonomik alandaki sermaye-emek çelişkisinden değil, siyasal alandaki devlet-sivil toplum (bürokrasi, metalaşma ve homojenleşmeye karşıt olarak gelişen yeni toplumsal hareketler) çatışmasından türemekte ve gittikçe çeşitlenmekte ve daha çok sayıda farklı toplumsal ilişkilere dağılmaktadır. III. Bir kimsenin sosyo-ekonomik açıdan işgal ettiği yer ile siyasi-ideolojik çıkarları arasında herhangi zorunlu ilişki yoktur. Bu anlamda, ideoloji ve politika kategorileri, ekonomi ve sınıfsal ilişkilerden ayrı ve bağımsız toplumsal kategorilerdir. Bir kimse siyasal alana, sadece ekonomik ilişkilerdeki yerine göre değil, kültürel, bireysel ve kimliksel tercihleri ile de katılır. IV. Günümüz toplumlarında “sınıf” gibi evrensel kimlikler ve nesnel çıkarlardan söz edilemez çünkü toplumsal mücadeleler çeşitlenmiştir ve bu doğrultuda ‘yeni’ toplumsal hareketlerin özneleri olan çevreciler, kadınlar, barış inisiyatifleri vb. hareketler siyasetin temel aktörleri haline gelmiştir. V. İşçi sınıfının devrimci bir rolü olduğu fikri terk edilmelidir. İşçi sınıfının toplumsal değişim ve devrimler içerisinde işgal etmiş olduğu merkezi konumu artık ortadan kalkmıştır ve işçi sınıfı artık önemli bir toplumsal aktör/özne olarak düşünülmemelidir. Dolayısıyla, herhangi bir özne konumunun ve farklı kimliklerin (çevreci, eşcinsel, barış veya kadın hareketi vb) toplumsal değişime yapacağı katkıyla işçi sınıfının katkısı arasında herhangi bir fark bulunmamaktadır. VI. Sosyalizmin eşitlik ve özgürlük idealine kitlesel bir siyasal devrim yoluyla değil, Radikal Demokrasi Projesinin dayandığı burjuva demokrasinin derinleştirilmesi ve genişletilmesiyle ile ulaşılabilir.

Soru 14:

Aşağıdakilerden hangisi post-yapısalcılığın temel önermelerinden biri değildir?

Soru 15:

Derrida’ya göre var olan her kültürel yapı, benzersiz niteliklere sahiptir ve o özgünlüğü anlamak için “...” bakış açısından vazgeçmek gerekir.Cümlede boş kalan yere en uygun sözcük hangisidir?

Soru 16:

Küreselleşme kavramı ile ilgili olarak özellikle ekonomistler uzunca bir süredir var olan ulusal ekonomilerin son zamanlarda yerini uluslararası bütünleşmeye bıraktığını vurgulamaktadırlar. Bu duruma yol açan etken aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 17:

Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Baudrillard'ın belirlediği göstergenin üçüncü aşaması için söylenebilir?

Soru 18:

"Temsilciliğini başta J. F. Lyotard ve J. Baudrillard’ın yaptığı ..............., ise postyapısalcı tüm fikirleri radikalleştirerek ve en uç sınırlarına götürerek her türlü hakikat iddiasının geçersiz olduğunu savunan; ilerlemeci tarih anlayışına, siyasal devrim fikrine, özgürlük ve kurtuluş reçetesi içeren siyasal projelere, evrenselliğe, sınıfsal analize, modernizmin rasyonalite anlayışına, pozitivist bilim anlayışına ve her türlü ideolojiye karşı mutlak bir karamsarlık besleyen bir yaklaşımdır." Boşluğa hangisi gelmelidir?

Soru 19:

Foucault,  daha baskın olan bilgilerin arkasına saklanmış; ancak eleştiri yolu ile ortaya çıkarılabilecek ve diskalifiye edilebilecek naif bilgiler setini tanımlamak için hangi kavramı kullanır?

Soru 20:

Aşağıdakilerden hangisi Jameson'ın  postmodernizmi açıkladığı oluşumlardır?