Hangi felsefeci de “güzel”i “hoş”tan diğer felsefeciler gibi benzer sebeplerle ayırmıştır ve hangi felsefeciye göre “hoş” duyusal bir öğedir ve nesnelere belirli bir ilgiyle ya da çıkarla yaklaşmamız sonucu oluşmaktadır ?
Doğru Cevap!
Yanlış Cevap!
Doğru Cevap: D) Kant
Sanat eseri, hangi düşünürün ifadesiyle, “görülmek için kendini sunan bir nesnedir”?
Doğru Cevap: B) Townsend
Sibley, bir eleştirmenin verdiği yargılarla bir nesnedeki estetik özellikleri görmemizi sağladığını ve bunu yaparken yedi tane yoldan faydalandığını söylemektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu yedi yoldan biri değildir?
Doğru Cevap: A) Estetik olan özelliklere işaret ederek
Ontoloji (varlıkbilim) genel olarak varlıkları, bu varlıkların ne tür birer varlık olduğunu araştıran alanın adıdır. Ontolojiyle uğraşan düşünürler gerçekliğin geniş bir haritasını sunarlar. Bu harita içerisine kimi zaman birbiriyle örtüşen kimi zaman da birbirinden bağımsız varlık türleri ya da kategorileri girer. Varlık kategorileri içerisinde aşağıdaki hangi seçeneklerde belirtilenler bulunur ? I-) Fiziksel ve zihinsel varlıklar II-) Somut ve soyut varlıklar III-) Görsel ve işitsel varlıklar IV-) Tümel ve tikel varlıklar
Doğru Cevap: B) I, II ve IV
Aristoteles hocası Platon’un sanatın kişinin ahlaki karakterinin gelişimini etkilemesi görüşüne katılmıştır. Ne var ki Aristoteles kişinin karakteri üzerindeki bu etkilenmenin olumsuz değil olumlu olduğunu iddia etmiştir. Poetika adlı eserinde özellikle tragedyalar üzerine eğilen Aristoteles izleyiciler açısından hangi ad verdiği bir görüş geliştirmiştir ?
Doğru Cevap: E) Katharsis
Aşağıdakilerden hangisi "sanatın toplum içerisindeki ahlaki öneminin estetik değeri için zorunlu olduğuna vurgu yapan, sanatın insan yaşamında hizmet ettiği amaca göre tanımlanması gerektiğini" iddia eden görüştür?
Doğru Cevap: A) Aşırı ahlakçılık
Virginia Woolf’un Deniz Feneri adlı yapıtından elde edilen sempatiyle ilgili deneyimsel bilgi, sanatı bilgi kaynağı olarak ele alabilmenin olanaklı yollarından hangisine göndermektedir?
Doğru Cevap: A) Sanatın bilgi kategorilerini şekillendirmede rolünün olduğu öne sürülebilir.
Aşağıdakilerden hangisi biçimciliğe göre bir şeyi sanat yapan özelliklerden değildir?
Doğru Cevap: E) Tarihsel bağlamı
“Sanat insanlığın yaşamında nasıl bir amaca hizmet etmektedir?” sorusunu sormuş on dokuzuncu yüzyıl Rus yazar ve düşünürlerinden Leo Tolstoy aşağıda adı verilmiş sanat kuramlarından hangisinin temsilcilerinden sayılmıştır?
Doğru Cevap: A) Duyguculuk
Verilmiş en eski bilgi tanımlarından biri olan "gerekçelendirilmiş doğru inanç" tanımı kime aittir?
Doğru Cevap: B) Platon
Bir şeyin sanat eseri olarak kabul edilmesi için gerekli görülen sanat kuramı, sanat tarihi bilinci, sanatçının niyeti, sanat yapıtları mirası gibi bağlamlara ve sanat eleştirmenleri, küratörler, organizatörler gibi bir çevreye karşılık gelen terim hangisidir?
Doğru Cevap: A) Sanat Dünyası
Estetik deneyimde ilgili nesneyle araya mesafe koymamak gerektiğini savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Doğru Cevap: B) Bağlamcılık
Güzel olan yalnızca “Güzel İdeası”dır. Güzel İdeası dışında güzel olan her şey hep belirli bir açıdan, belirli bir zamanda güzeldir ya da bir başka şeyle karşılaştırıldığında güzeldir önermesinin sahibi kimdir?
Sanatsal etkinliklerin insanların dengesiz bir ruha ve dolayısıyla kötü bir karaktere sahip olmalarına yol açmasından ötürü zararlı şeyler olduğu fikrini dile getiren düşünür kimdir?
Doğru Cevap: E) Platon
Yirminci yüzyılın sonlarına doğru geliştirilen sanat tanımları sanatın özsel özelliklerini aramak yerine bağıntısal özelliklerini araştırmış ve bu doğrultuda sanatı karmaşık bağıntısal özellikler bütünü olarak tanımlamıştır. Sanatın bu şekilde hangi özelliklerine yönelim gerçekleşmiştir?
Doğru Cevap: A) Dışsal özelliklerine
Güzelin araştırılmasını konu "güzellik bilimi", "güzel sanat felsefesi" ya da "güzellik teorisi" olarak adlandırılabilecek disiplin, on dokuzuncu yüzyıl Alman filozoflarından Hegel tarafından nasıl adlandırılmıştır?
Doğru Cevap: C) kalliologie
“Bir eserin tarihsel bağlamı ya da eserin yaratıcısının hangi niyetle eseri yarattığının bir önemi yoktur. O¨nemli olan şeyler renk, şekil, çizgiler, ses, yapı, kalıp gibi biçimsel özelliklerdir. Bu görüş sanatı “anlamlı biçim” olarak tanımlar. “Anlamlı biçim” de bu sıraladığımız unsurlar gibi belirli unsurların özgün birlikteliğidir. Sanatı gerçekten sanat yapan yani sanatın doğası, bu unsurlar arasındaki ilişkidir. Bu görüşe göre çizgilerin ve renklerin birleşimi bir nesneyi sanat eseri yapar ve izleyici de ancak “anlamlı biçim” temelinde bir estetik deneyim yaşayabilir.” Bu ifadeler aşağıdaki sanat kuramlarından hangisinin içeriğiyle örtüşmektedir.
Doğru Cevap: C) Biçimcilik
Hangi yüzyılla birlikte taklit kuramları yavaş yavaş etkisini yitirmeye başlamış, sanatçının nesnelere öykünmek yerine yaratıcılığının önemli olduğu, sanat etkinliğinin özgün yapıtlar üretmek olduğu iddiaları ağırlık kazanmıştır ?
Doğru Cevap: C) Onsekizinci yüzyıl
Aşağıdakilerden hangisi soyut dışavurumculuğa ait değildir?
Doğru Cevap: A) Akımın ilk temsilcisi George Dickie‘dir.
Aşağıdakilerden hangisi sanat ontolojisi alanının bir tanımı olabilir?
Doğru Cevap: B) Sanat yapıtlarının genel olarak varlıklar içerisindeki yerinin irdelendiği alan