Gazzâlî’nin “şüphecilik süreci” ile ilgili seçeneklerdeki ifadelerden hangisi doğrudur?
Doğru Cevap!
Yanlış Cevap!
Doğru Cevap: A) Kesin bilginin her türlü şüphe ve hata ihtimalinden arınmış olması gerektiğini düşünmüştür.
Hangisi Gazzâlî’ nin Filozofların Tutarsızlığı’nı yazmaktaki amacınıdan bir değildir?
Doğru Cevap: E) Filozofların matematik ve mantık bilmeyenlerin bu konuları anlayabileceğiniı ileri sürmeleri.
Tasavvufu kelâm ve felsefe ile kaynaştırarak oluşturduğu “vahdet-i vücut/varlığın birliği” öğretisine dayalı teosofi, islam düşüncesinin seyrini etkilediği kadar Osmanlı’nın düşünce hayatını şekillendiren bir unsur olması bakımından da büyük önem taşır. Bahsi geçen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Doğru Cevap: C) İbnü’l-Arabî
İbn Rüşd’de göre aşağıdaki terimlerden hangisi edilgin akıl-etkin akıl ilişkisini ifade eder?
Doğru Cevap: A) İttisâl
“Nur” diye adlandırdığı bilgi türlerini incelediği eser hangisidir?
Doğru Cevap: A) Mişkâtü’l-envâr
Aşağıdaki maddelerden hangisi veya hangileri Ibn Sînâ’nın anlayışında “düşünme” ve “sezgi” kavramları için doğru olarak verilmiştir? I.Düşünme bir zaman sürecinde gerçekleşir. II. Sezgi, bilginin zamansız olarak bir anda kazanılması durumudur. III. Düşünce daima iradeli bir faaliyettir. IV. Sezgi insanın iradesi dışında gerçekleşir.
Doğru Cevap: E) I, II, III ve IV
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün ilim zihniyeti ve yöntem ilkeleri bağlamında dikkat çektiği hususlarla örtüşmez?
Doğru Cevap: E) Gerçek aranırken düşüncelerinden yararlanılabilecek olan kimselerin hangi din ve mezhebe mensup bulundukları önemlidir.
İbn Sina'ya göre aşağıdakilerden hangisi felsefe sözcüğü yerine kullanılabilecek bir sözcüktür?
Doğru Cevap: C) Hikmet
İbn Rüşd’e göre Tanrı-âlem ilişkisini açıklamada seçeneklerdeki yaklaşımlardan hangisi daha işlevseldir?
Doğru Cevap: D) Sürekli yaratma
Aşağıdakilerden hangisi nefs ile ilgili doğru değildir?
Doğru Cevap: D) ibn Sînâ, Platon’dan farklı olarak her bir bedenin bir tek nefsi bulunmadığını savunmaktadır.
İslam düşünce tarihinde felsefe hareketlerinin önemli temsilcileri aşağıdaki maddelerde verilmiştir. Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde bu temsilciler sıralı ve doğru biçimde verilmiştir? I. Bu İslam alimi İslam düşünce tarihinde felsefe hareketini başlatmıştır. II. Bu İslam alimi İslam düşünce tarihinde felsefe hareketini terminoloji, yöntem ve problemleri açısından sistemleştirmiştir. III. Bu İslam alimi İslam filozofları arasında ontoloji ve psikolojinin yanı sıra bilgi problem üzerinde en fazla duran düşünürdür.
Doğru Cevap: B) Kindî- Fârâbî- Ibn Sînâ
Aşağıdaki filozoflardan hangisi İbni Sina’nın “etkin akıl” yaklaşımını benimsemiştir?
Doğru Cevap: B) Farabi
I. Kelam II. Tasavvuf III. Felsefe IV. Tekke V. Medrese XIV. Yüzyıl başlarında İslam düşüncesinin ana akımıları hangileridir?
Doğru Cevap: D) I,II ve III
Aşağıdakilerden Hangisi Gazzali’nin çalışma alanlarından değildir?
Doğru Cevap: A) Astroloji
İç ve dış duyuların elde ettiği veriler doğrultusunda şekillenen iradeye bağlı olarak sinir ve kaslar aracılığı ile organları hareketini sağlayan güç hangisidir?
Doğru Cevap: A) Hareket gücü
İbn Sînâ’ya göre aşağıdakilerden hangisi metafiziğin ilk konusu olmaktadır?
Doğru Cevap: E) Varolan olması bakımından varolan
El-Akâidü’l-Adûdiyye adlı eser kim tarafından kaleme alınmıştır?
Doğru Cevap: B) Adudüddin Îcî
Osmanlılar kuruluşundan bu yana yönetimle ilgili hangi alanlarda uyum içinde olmaya çalışmışlardır?
Doğru Cevap: D) Devlet-tekke-medrese
Aşağıdakilerden hangisi Ibn Sînâ’nın varlık anlayışına göre nazarî felsefe grubunda yer alan bir varlık değildir?
Doğru Cevap: E) İnsan irade ve fiili ile meydana gelen varlıklar
“Gazzâlî çok yönlü ve üretken bir ilim insanıdır” diyen biri için aşağıdaki maddelerden hangisi veya hangileri referans olabilir? I. Gazzâlî’nin mantık ve felseden, ahlak ve eğitime kadar hayatı boyunca dört yüz esere imza atması II. Telif ve tasnif çalışmaları yapması III. Kelam, Batınilik, felsefe ve tasavvuf üzerine araştırma ve incelemelerde bulunması
Doğru Cevap: E) I, II ve III