logo
Daha önce çıkmış sorular ve yeni eklenen sınavlar! Hemen keşfetmeye başlayın.

Final Sınavı - Ortaçağ Felsefesi 1

Soru 1:

Sigerus De Brabant'ın metafizik anlayışını nasıl tanımlayabiliriz?

Soru 2:

Eriugena, Periphyseon’da insanın tanımını şöyle yapmaktadır: “İnsan Tanrı’nın Zihninde ezeli ebedi bir şekilde biçimlenmiş belli bir zihinsel kavramdır.” Eriugena'nın düşüncesinde bu ifadeye göre insan için aşağıdakilerden hangisi söylenemez ?

Soru 3:

Cusanus'un insan anlayışı dikkate alındığında, insan için hangisi en doğru tabirdir?

Soru 4:

Rogerus Baco’ya göre dünya üzerinde bilinmesi gereken ve diğer tüm bilimlere kapı açan en temel bilim aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 5:

Duns Scotus’a göre görme dediğimiz etkinlik neden sezgisel bir özellik sergiler?

Soru 6:

“Ockham’ın Usturası” ne demektir?

Soru 7:

I - Eğer dünyanın zamansal bir başlangıcı olmasaydı sonsuzca bir zaman geçip gitmiş olurdu. Gene de her bir gün dünyanın zamansal süresine bir ünite eklemektedir. Bununla birlikte sonsuz olan bir şeye bir şey eklemek imkansızdır. Dolayısıyla dünyanın ezeli-ebediliği artırılabilen bir sonsuzluğu varsaymaktadır, bu da saçmadır. II - Eğer dünyanın bir başlangıcı yoksa gök cisimlerinin sonsuz sayıdaki devinimleri çoktan olup bitmiş demektir. Oysa bu açıkça imkansızdır; çünkü sonsuz bir dizi (olay) yol katedemez. Zamanda başlangıcı olmayan bir dünya kabulünde “şimdi” erişilmemiş olan bir zamandır. III - Eğer dünya ezeli-ebedi olsaydı, insanların her zaman varolmuş olmaları, dolayısıyla sonsuz sayıda ölümsüz ruhun olması gerekirdi. Fakat aynı anda sonsuz sayıda şeyin tümünün birden varolması imkansızdır. Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Bonaventura'nın evrenin ezeli-ebediliği, dolayısıyla da yoktan varolmadığı düşüncesine karşı ileri sürdüğü argümanlardandır?

Soru 8:

Aşağıdakilerden hangisi Duns Scotus'un tanrı kanıtlamasının özünde yatan düşüncedir?

Soru 9:

Dünyanın insan için yaratılmış olduğunu ve evrenin köken itibarıyla insanda yaratıldığını söyleyerek insanın ve evrenin kaderinin birbiriyle bağlantılı ve ayrılmaz olduğunu savunan orta çağ filozofu aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 10:

Hangisi Abelardus'un bizza kendi görüşlerini içeren eseridir?

Soru 11:

Ockham'ın ölümünden sonra dünyaya gelen en çarpıcı düşünce insanı kimdir?

Soru 12:

Ioannes Duns Scotus ’a göre insanın sahip olduğu en büyük güç aşağıdakilerden hangisidir?

Soru 13:

Hangi ifade Cusanus’un insan anlayışına uygun değildir ?

Soru 14:

Nicolaus Cusanus' un İstanbul’daki görevinden dönüş yolculuğunda içine doğan bir düşünceden hareket ederek kaleme aldığı en ünlü yapıtı hangisidir?

Soru 15:

Aşağıdakilerden hangisi Bonaventura'nın ahlak anlayışına göre insan ruhunu güçlendiren en temel ilahi erdemlerden biri değildir?

Soru 16:

Francisco Suarez’e göre Tanrı’nın tekliğinin a priori yolla kanıtlanması, Tanrı’nın hangi özelliğini esas alır?

Soru 17:

Eriugena’nın imago dei olarak andığı şey aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?

Soru 18:

Tanrı'nın ipsum esse olması ne anlama gelir?

Soru 19:

Ortaçağ'ın en iyi yorumcusu ünvanlı İbn Rüşd neden bazı çevreler tarafından zararlı adledilmiştir?

Soru 20:

Iohannes Duns Scotus hangi ülkede dünyaya gelmiştir?